Bodyboarder.nl online bodyboard community

Inloggen or Registreer
 Navigation
Main
 Startpagina
Algemeen
 Contact
 Mailing List
 Vertel verder
Community
 Agenda
 Crew
 Downloads
 Forum
 Gallery
 Links
 Shout Box
 Supporters
 Surveys
Leden
 Account
Informatie
 INFO
 Resources
 TechGFX
 PortedMods
 conrads-berlin

Google Ads
 Album

Total Hits
We ontvingen
35662705
paginabezoeken sinds 1 maart 2006
Bodyboarder.nl online bodyboard community: Forums

bodyboarder.nl :: Bekijk Onderwerp - nieuw board uitzoeken
bodyboarder.nl Forum Index

Arcade  •  Attachments  •  Buddy List  •  Ranks  •  Rules  •  Smilies List  •  Statistics  •  Staff

nieuw board uitzoeken

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    bodyboarder.nl Forum Index -> Hardware Printable Version
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Berichten
mocca
Spammer
Spammer

Status: Offline

BerichtGeplaatst: Zo Jul 13, 2008 9:15 am    Onderwerp: nieuw board uitzoeken Reageer met qoute Scroll naar beneden naar volgend berichtGa naar laatste bericht van deze pagina

voor iedereen die een nieuw board wilt, lees mijn stukje in de info over boards. En op de site van spongercity staat een heel mooi aanvullend stukje erover.

http://spongercity.com/global/?p=306#more-306

AJOK1983
Sponger
Sponger

BerichtGeplaatst: Do Aug 13, 2009 12:26 am    Onderwerp: boardkeuze Reageer met qoute Ga naar de bovenkantScroll naar boven naar vorige berichtScroll naar beneden naar volgend berichtGa naar laatste bericht van deze pagina

Er is heel veel informatie beschikbaar op internet, maar dit maakt de keuze voor mij eigenlijk alleen maar lastiger...

Na een hele berg goedkope bodyboards te hebben versleten (ik surf al sinds 1993, maar niet heel regelmatig omdat ik ver van zee woon (De Bilt), heb ik ongeveer 10 jaar geleden een Morey Mach IXL 44" aangeschaft. Dit board werd mij aangeraden door Hartbeach, maar ik ben er eigenlijk nooit helemaal tevreden over geweest. Het is een board voor zeg maar intermediate bb-ers, een dik, zwaar, groot PE geval (door dikte en grootte toch behoorlijk stijf), zonder channels en met crescent tail, die in ieder geval wel heel lang mee is gegaan, maar nu toch (door 14ft + swell, 16s, en 5 m significante golfhoogte in NL) wat lichte kraken (waarschijnlijk geen doorbraak) en een zeer lichte reverse rocker begint te vertonen. Ik ben 183 en weeg nu 88 kg, meestal tussen de 84 en de 88 kg, toen ik het board kocht was ik nog 80 kg. Vergeleken met m'n beginners boards viel me het op dat ik veel sneller golven kan pakken, al ver voordat ze slaan, en soms nog eerder dan longboarders. Dit waarschijnlijk omdat het veel te groot is voor mijn lengte/gewicht. Echter in steile/holle golven heeft hij heel erg de neiging om zijwaards weg te glijden in plaats van voorwaards (te weinig hold). Ook is veel moeilijker (zelfs dan met m'n beginners boards) om een bottom turn te maken, en de golf weer op te komen. Hij verliest heel snel te veel snelheid dan, maar dit zou ook aan m'n techniek kunnen liggen. Hierdoor teleurgesteld heb ik de laatste 2 jaar weinig gesurft. Echter, na een actieve week surfen met veel vrij hoge golven (max tot 10-12 ft, 12 s) in Lacanau (31-7 tot 8-Cool wil ik het toch weer oppakken (je gaat het toch wel erg missen) en merk ik dat ik een nieuw board moet hebben.

Ik surf graag in hoge golven, zowel in NL als in Frankrijk. Meestal 1.5 m tot 3 m, max 5 m tot nu toe... Meestal sandbar/beachbreak. Cleane lagere golven zijn mooier, zeker ook voor tricks, maar zeldzaam en kom ik dus heel weinig tegen helaas, ga dan toch voor golfzekerheid tijdens/vlak na (NW) storm. Ondanks dat het me erg leuk lijkt om tricks te leren (vooral aireals, ik moet nodig eens op een meeting komen...), ligt de nadruk bij mij toch op prone, tubes en curves. Tricks zijn met zo'n groot zwaar board en met de crescent tail ook vrij lastig heb ik het gevoel, maar dit zal ook wel weer behoorlijk aan gebrekkige techniek liggen. DK gaat wel aardig makkelijk, waarschijnlijk doordat het zo groot is, maar doe dat niet heel vaak, zeker niet in NL.

Ik zoek dus een beter board, liefst van goede materialen, en kan/wil er ook wel wat geld aan uitgeven. Heeft er iemand advies/tips voor een board, en waar ik deze het beste kan krijgen (heb al gekeken op surffood.nl, maar daar is zeer weinig info bij de boards, en aan reclame praatjes op de merksites heb je ook niet super veel.)

Ik denk nu aan 42.5" of 43", materialen bijvoorbeeld PP met stringers, surlyn bottom, iets met channels, een bat tail (ev?), iets snellers, wendbaarder en lichters dan het logge geval wat ik nu heb, en geschikt voor shoulder +++ height waves. Ik heb ook boards gezien met een concave bottom van NMD, iemand daar ervaring mee?

Bedankt en hopelijk tot @ the beach,

AJ

Naar boven
Bekijk gebruikers profile Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Tynuz
Site Admin
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Aug 13, 2009 11:48 am    Onderwerp: Reageer met qoute Ga naar de bovenkantScroll naar boven naar vorige berichtScroll naar beneden naar volgend berichtGa naar laatste bericht van deze pagina

kijk dat is een duidelijk verhaal Smile

als je je board vooral in NL op hoge golven (ik lees herfst/winter) wil gebruiken kan je beter een PE kiezen dat blijft veel flexibeler in koud water.

de maat die je aangeeft lijkt me goed, 42,5 is groot genoeg denk ik

ja chanels heb je zeker nodig. 1 stringer houd je board wat stijver en zwaarder maar ook een stuk steviger, handig voor grote golven.

zoals je ook in het stuk van mocca kan lezen geeft een bat tail een lossere stijl aan je board. ietsje minder hold maar makkelijker tricks maken.

die concave boards van NMD bevallen mij goed (heb de UNLD 42" ) snel, wendbaar in de curves, maar niet zo veel volume dus iets moeilijker golven pakken. verder heerlijke boards, alleen zo glad als een paling in een emmer snot, vooral de eerste 20 sessies

suc6 met je keuze. amders kan je gewoon bij surffood langsgaan dan kan hij je de info geven die mist op de site

Bekijk gebruikers profile Stuur privé bericht Verstuur Email Bekijk de homepage MSN Messenger
AJOK1983
Sponger
Sponger

BerichtGeplaatst: Do Aug 13, 2009 1:03 pm    Onderwerp: boardkeuze Reageer met qoute Ga naar de bovenkantScroll naar boven naar vorige berichtScroll naar beneden naar volgend berichtGa naar laatste bericht van deze pagina

Bedankt voor je reactie! Ik heb zelf ook naar die NMD UNLTD zitten kijken, die leek mij wel interessant. Is dit een beetje een duurzaam en stevig board? Het is echter alleen verkrijgbaar in 42" of 43", maar aangezien je zegt dat het drijfvermogen wat minder is is het misschien handig dan om voor de 43" te gaan. Heb jij de crescent tail versie of de bat tail versie? Ik dacht dat de bat tail over het algemeen ook wat meer drijfvermogen gaf bij dezelfde maat. Ik ben gewend m'n board te waxen, dus dan zal gladheid minder een probleem zijn denk ik. Ik zal eens kijken of ik met surffood in contact kan komen voor meer informatie.

Nogmaals bedankt!

AJ

Naar boven
Bekijk gebruikers profile Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
mocca
Spammer
Spammer

BerichtGeplaatst: Do Aug 13, 2009 2:21 pm    Onderwerp: Reageer met qoute Ga naar de bovenkantScroll naar boven naar vorige berichtScroll naar beneden naar volgend berichtGa naar laatste bericht van deze pagina

Bat tail heeft inderdaad iets meer drijfvermogen, maar je zou denk ik zelfs een 44 inch board kunnen nemen. Surffood heeft er een paar van BZ en HB geloof ik, en dien zijn erg goed, ook voor tricks en alles.
Maar als je gaat voor een bat tail kan je 42 inch nemen, cresent is 43 iets veiliger zou ik zeggen. Maar anders moet je Pascal even bellen, kan hij vertellen wat hij nu precies nog heeft liggen en binnenkrijgt

Tynuz
Site Admin
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Aug 13, 2009 7:09 pm    Onderwerp: Reageer met qoute Ga naar de bovenkantScroll naar boven naar vorige bericht

die nmd is redelijk duurzaam

surylin krast erg snel, maar das bij alle merken
op de plek waar mn elleboog meestal zit begin al wel een aardige deuk in het deck te onstaan

ja waxen doe ik meestal ook, niet al te veel, maar bij dit board is je wax er zo weer af

Bekijk gebruikers profile Stuur privé bericht Verstuur Email Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    bodyboarder.nl Forum Index -> Hardware Printable Version Alle tijden zijn GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: